Awal Kehamilan Minggu Pertama

Trimester Kehamilan
12 3
kehamilan minggu 1
Kehamilan 1 Minggu
by 3dpregnancy.parentsconnect.com
Awal kehamilan pada minggu pertama sering terabaikan karena sang ibu belum secara penuh sadar kalau sudah terjadi pembuahan dalam rahimnya. Oleh sebab itu banyak kasus keguguran terjadi di awal kehamilan.

Sang Bayi
Secara teknis masa ini dianggap minggu pertama kehamilan, bayi masih hanya dalam angan-angan mata Anda ( masa dimana telur dalam ovarium Anda masi bertemu dengan sperma). Hari pertama haid dianggap Hari 1 dari 280 hari kehamilan Anda meskipun pembuahan tidak akan terjadi selama 14 hari atau lebih (saya tahu, masa ini adalah masa yang benar-benar membingungkan anda).
Pada minggu pertama atau kehamilan satu minggu awal adalah masa dimana sperma bertemu dengan sel telur, hal ini akan cepat terjadi jika sang wanita sedang masa subur, yaitu 7 - 14 hari setelah masa menstruasi berakhir.

Apakah yang terjadi pada awal kehamilan?
Minggu pertama adalah minggu periode menstruasi terakhir, meskipun pembuahan belum terjadi, Ibu sekarang sudah mulai menghitung hari. Minggu ini rahim Ibu akan meluruh dan periode menstruasi sedang terjadi. Perlahan-lahan hormon FSH (Follicle Stimulating Hormone) mulai diproduksi untuk membantu pematangan sel telur. Pembuahan (pertemuan sel sperma dan sel telur) baru terjadi 12-14 hari lagi dimana setelah terjadi pembuahan maka pada saat itu embrio baru tumbuh. amatilah tanda-tanda kehamilan yang terjadi dalam tubuh anda.


Apakah yang harus ibu sadari ketika masa awal kehamilan minggu 1 ini?
Tubuh sang Ibu akan banyak mengalami perubahan dalam 3 bulan pertama kehamilan. Janin berkembang di dalam rahim Ibu, perasaan mual, nyeri punggung, lelah, perubahan mood, keram kaki, sering berkemih, dan konstipasi dapat terjadi di awal kehamilan.

Awal kehamilan minggu 1 merupakan momentum paling tepat untuk menghentikan segala kegiatan yang kurang baik apabila Ibu ingin meneruskan kehamilannya. Hindari merokok dan mengkonsumsi obat-obatan terlarang, dan alkohol. Tiga hal yang disebutkan di atas dapat mempengaruhi perkembangan embrio dan menyebabkan sang bayi tumbuh cacat.

Catatlah dan buat kalender kehamilan anda, sehingga anda dapat memantau perkembangan janin anda, dan pelajari apa yang harus anda kerjakan atau yang harus anda hindari selama masa kehamilan.

Oia bunda, beruntung sekali waktu itu saya disarankan oleh teman saya (seorang Dokter Spesialis Kandungan) untuk meminum folamil genio setiap hari, awal-awal sie saya gak tau apa manfaatnya tapi setelah nanya lebih detail dengan beliau ada banyak keuntunganya.....lanjutkan membaca>>


85 comments:

Unknown said...

Saya nak tanye.. Klu period kite lewat sehari perlu ke kita klasifikasikan yg kita bakal mengandung.. Atau kite kne tunggu dlm seminggu..??

Ayah said...

Halo bunda herda, jika haid baru terlambat 1 hari, kita belum bisa memastikan bunda hamil atau tidak. untuk mengetahui secara pasti kira-kira 10-14 hari setelah bunda terlambat bulan.

RMP RC CLUB said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

boleh sy tanye.. kalau sy dah period on time pada waktunya selama 5 hari.. tapi pada hari ke 12 & 13 ada setompok darah keluar dan rasa sakit perut seperti sedang period, lepas itu setiap hari kadang2 rasa sakit perut.. adakah sy mengandung? adakah itu dipanggil bunting pelanduk?

rahma said...

jika terlambat haid sudah 3-5 hari, apakah sudah bisa cek kehamilan? terimakasih

kalender kehamilan said...

menurut pengalaman kami, terlambat 3-5 hari belum bisa menunjukkan tanda yang akurat. jika di cek menggunakan tes pack maka hasilnya belum jelas, setelah 1 minggu pun hasilnya masih samar-samar. mulai jelas kelihatan 2 garis merah di test pack adalah setelah terlambat 2 minggu.

Puncak Barisan said...

saya terlewat haid sudah 28 hr..adakah sy hamil..? tp xde pula tanda2 seperti begkaknya payudara..just pening2 je..

kehamilan said...

Tanda awal kehamilan pada tiap tiap wanita mungkin saja berbeda karena dipengaruhi banyak faktor, satu hal untuk memastikan anda hamil atau tidak adalah memeriksakan diri ke dokter, karena bisa saja seorang wanita terlambat haid selama 1 bulan bahkan lebih karena tingkat kesibukan yang tinggi dan stres di tempat kerja.

haz hazni said...

sy lewat 1 minggu.tak sangka,check & sah hamil.tapi tidak mempunyai apa-apa tanda.cuma sering lapar.sekarang sudah hampir7 minggu.alhamdullillah.

Anonymous said...

sy sdh 5 mnggu, tp skit prut..adkh ia m'bhayakan kndungan sy?

Anonymous said...

selepas 10 hari bersama, boleh trace kehamilan tak?

tendiksmpkabsemarang said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

saya mau tanya,klo wanita abis haid trs melakukan hubungan intim,2 minggu kemudian wanita itu mengalami mual,pusing
apakah wanita itu dinyatakan hamil???

Unknown said...

Hai...period sye selepas kawin msti telewat 3 @4 hari...tapi Kali ni 11 hari lewt bile buat upt test -ve ......saye x ade tanda2 awal kehamilan....tp ade kuar cecair wrne coklat2.....kdng2 sye rse Mcm period bile Cek Hanya cecair wanna coklat2.....kenape ye?
Takut ade masalah lain je....

Anonymous said...

saya mau nanye...apakah ketika ada cairan sperma di sekitar vagina saya, dapat menyebabkan kehamilan?

Anonymous said...

apakah orang yang masih perawan bisa hamil?

Anonymous said...

sy telat cm 3 hr tp sy tes hamil.alhamdulilah sy priksa kedokter treryata uda 4 minggu...

Anonymous said...

Aku juga terlambat menstruasi 2 hari di tespek alhmdlh positif hasil'x,,,skrg udah 5 minggu,,

Ela cahaya said...

alhamdulillah saat ini saya sudah mengandung usia 6 minggu, kira-kira nutrisi apa yang wajib di prioritaskan pada masa ini,,,
thanks

Kehamilan said...

Selamat buat Ibu ela ilhami, menurut pengalaman kami berdua, ketika hamil muda, istri saya merasakan cepat lelah, hal itu karena sebagian besar energi dan darah berkurang untuk pembentukan janin, jadi nutrisi yang tepat adalah makanan penambah darah seperti sayur-sayuran dan susu. Hindari makanan/minuman yang beraroma keras dan menyengat seperti alkohol, tape dll , Hindari guncangan tiba-tiba, karena janin di usia ini masih sangat rentan.

~ nOrsyazana ~ said...

sy disahkan hamil 6 minggu..normal ke kalau 6 minggu sy lakukan ultrasound tapi kantung masih tak nampak..?

momoy said...

helo...saya ingin bertanyA,saya skg mengelami sakit2 perut,,pening2 ,sakit pinggang dan mual...em..adakah 2 tnda2 sa hamil ???sila bg respon,,
tq,

Unknown said...

Dear..

sy baru 2 minggu menikah, 3 hari setelah menikah sy haid. setelah 6 hari haid sy sudah berhenti. tp seminggu kemudian sy dapatkan flek setelah berhubungan intim dgn suami saya. apakah itu tanda2 kehamilan jg?

sharifah said...

saya nk tanya saya sudah 5 hari lewat period..buah dada saya sakit2..adakah saya dah boleh test pregnent ye

Unknown said...

Saya mens terakhir tgl 19 maret. Harusx tgl 19 april sy mens lg. Tp kira2 1mgg sblm mens bln april sy berhubungan. Dimana letak mgg 1 kehamilan saya???

Unknown said...

Saya lewat period dh 6hr...selalu skit breast dan pingang.hr ni sy dh bt pregnency test memang ada 2 line tp kabur skit..adakah hamil

Anonymous said...

Period saya tak teratur,bulan 4 mens dtg 18hb tp bulan 5 tak datang lg...dalam minggu ni saya kerap pening kepala kekadang sampai rasa tak stabil untuk berdiri..cepat rasa lapar,badan rasa banyak angin..dan sy selalu sedawa..rasa mual..tp bila saya buat upt test -ve..perlukah saya ulangi upt test lg dan bila waktu yang sesuai untuk ulangi test tu?

Anonymous said...

salam..saya dah lewat 8hri..pg td try test upt..tp samar2..adakah saya preggy..xda apa2 yg sakit kecuali sakit gigi n sakit belh kiri abdomen..perlukah saya ulangi test upt lg?saya mempunyai period yg regular xpenah miss..beberpa hari sblm tarikh period ada keluar sedikit spotting brownish..sebasar duit 20sen..besoknya dah xda spotting lg..saya ingtkn saya period tp smpi skrg masih blm period lg..adakah saya hamil??














Unknown said...

Salam,saya ingin bertanya uda 2 minggu saya lewat datang bulan dan bila saya buat urine hasilnya positif.tapi saya tidak mengalami tanda awal hamil.adakah saya hamil atau pun tidak.saya harap anda dapat membantu saya

Kehamilan said...

Hai ibu Alang, santai saja ibu, jika keadaan tubuh sang ibu sedang sehat dan keadaan nutrisinya tercukupi dengan baik maka bisa saja pada awal kehamilan tidak menunjukkan gejala seperti yang saya tulis, bahkan pernah terjadi pada seorang teman saya baru tersadar bahwa ia hamil setelah janin berusia 3 bulan, maka dari itu untuk memastikan, cobalah periksa ke dokter setelah 2 minggu dari sekarang untuk usg.

Anonymous said...

Salam,saya nk tanya,sepatutnya saya period pada 7/8 june,memang ada keluar tompokan darah pada 7june lalu,tapi sedikit,sy ingt period la,then sampai esok xde pulak darah keluar,biasanya saya period keluar byk darah,sampai 8june malam baru keluar sedikit sgt tompok darah(bukan merah tapi mcm coklat2)...lepas tu xde keluar ape2..adakah saya mengandung..sebulan sebelum ni saya kerap sgt kencing,kdg2 tu sampai xtahan,tp xde pulak symtom laen

Anonymous said...

Idealnya test kehamilan dilakukan berapa hari setelah telat datang bulan sih, waktu kehamilan awal aq telat 2 hari sudah terbaca di test pack, tp untuk hehamilan yang kedua ini walaupun udah telat 2 hari hasilnya masih negatif

fiezah said...

salam...
saya ade masalah period x tetap setiap bulan n adakala x datang lansung.skrg saya demam selsema n sakit kepala sudah 1minggu xbaik lg.saya last period 3.4.2013 n bulan ni x datang langsung.adakah kemungkinan peratus mengandung tinggi.

Unknown said...

Saya mau tanya, saya mens kmren tgl 1 april, smpai skrng blom mens, suami saya pulang 1 mei, mulai berhubungan bln mei smpai skrng, yang mau saya tanyakan apa kah saya hamil? 1 minggu yg lalu saya testpeck tp negatif

Anonymous said...

saya nak tanya... bulan mac dan april, tarikh uzur adalah sama,,,10hb. Then bulan mei,,, terlambat ke 16hb... sekarang Jun, dah seminggu lewat...tapi saya mengalami keluar darah yang bercampur cecair putih... Erm,,, minggu lepas check... -ve, Hmmm... minggu ni baru nak check... adakah saya hamil? berharap sangat, dah lama tunggu :(

solahuddin said...

saya mau tanya...
kemarin sy melakukan test urine dan hasilnya positif...namun skr sy ngeflek alias perdarahan bercak...apa it tanda kegu2ran???apa yang harus sy lakukan???kalau d hitung dari hari pertama haid terakhir sy, usia kehamilan sy 6 mgg...terima kasih

Kehamilan said...

Akh. Solahuddin, dalam kasus yang bunda hadapi, ada beberapakemungkinan, 1. jika bercaknya sedikit, berwarna gelap, kemungkinan bukan keguguran hal itu normal terjadi untuk membersihkan rahim.

namun jika keluar darah segar dengan jumlah yg agak banyak, perlu bunda waspadai, lebih baik konsultasikan ke Dokter.

Anonymous said...

Saya period 3/7/2013 to 5/7/2013. ( 3/7/2013keluar darah bwarna coklat keesokann harinya period seperti biasa. 5/7/2013 saya period sedikit-spotting). Pada 26/07/2013 saya ada keluar darah amatlah sedikit. Darah itu bercampu dengan lendir. Pada keesokan harinya saya buat urine test & result negatif. Saya bersama dengan suami saya pada 14/07/2013 iaitu waktu sepatutnya saya subur. Soalan saya bilakah sepatutnya saya boleh buat pregnant test? Saya orang malaysia.Sekiranya sis tidak faham apa beritahu dengan saya ya.


Anonymous said...

saya mau nanya.. haid terakhir saya adlh 9hb august. saya ada behubungan sme suami. skrg mggu kedua 20hb august ada.rasa sakit pinggang prning2..adkh sy bisa dikata hamil ? bantusaya

Unknown said...

Saya mw tanya, saya haid terakhir x pada tgl 4/8/13, but 15hari kemudian saya merasakan tanda" mw haid, tp tidak datang jg, yang ada malah bercak darah warna coklat n agak cair, berlangsung slama 2hari, saya coba tp tp negatif, apakah itu bisa jadi kemungkinan untuk hamil jg??? Mhon infox cz saya sangat mengharapkan sekali. . .

Unknown said...

Saya mw tanya, saya haid terakhir x pada tgl 4/8/13, but 15hari kemudian saya merasakan tanda" mw haid, tp tidak datang jg, yang ada malah bercak darah warna coklat n agak cair, berlangsung slama 2hari, saya coba tp tp negatif, apakah itu bisa jadi kemungkinan untuk hamil jg??? Mhon infox cz saya sangat mengharapkan sekali. . .

Unknown said...

Saya mw tanya, saya haid terakhir x pada tgl 4/8/13, but 15hari kemudian saya merasakan tanda" mw haid, tp tidak datang jg, yang ada malah bercak darah warna coklat n agak cair, berlangsung slama 2hari, saya coba tp tp negatif, apakah itu bisa jadi kemungkinan untuk hamil jg??? Mhon infox cz saya sangat mengharapkan sekali. . .

Kehamilan said...

@Bunda Nani Iryani, memang terlalu dini jika saya mengatakan bahwa bunda sedang mengalami awal kehamilan, seperti pengalaman saya, ketika awal kehamilan tiba, terlebih dahulu ada bercak kecoklatan, nah itu biasanya terjadi karena rahim sedang membersihkan diri dan menyiapkan lingkungan yang nyaman untuk berkembangnya si kecil. Bila dite, mungkin hasilnya akan positif sekitar 7-10 hari lagi. Untuk memastikannya cobalah ke Dokter Obsgyn (Spesialis Kandungan) Karena bisa jadi kandungan tidak terdeteksi oleh alat tes kehamilan.

Anonymous said...

Sudah satu bulan saya tidak datang haid.ada satu hari tu keluar darah seperti darah haid.tapi pada petangnya sudah kering.tetapi tiada tanda tanda lain.adakah itu tanda saya hamil ? Perlukan jawapan segera

Anonymous said...

Bulan Julai sy period 10/7 tapi ogos sy period 7/8...tapi bulan september belum datang bulan lg...15/9 sy test +ve, tp 17/9 -ve...apa pendapat anda? Inginkan jawapan...

azzah said...

hii sy nak tanya pd bulan 6 sy mengalami keguguran,bulan 8 dan 9 period sy ok bejalan seperti biasa,tp bulam 10 ni belum period lg,masalah sy cume terlalu kerap sangat buang air kecil,perlukah sy bt test kehamilan,minta pendapat dengan segera,

Anonymous said...

Saya uda tlat 3hri (tanda"y kpala pusing,mual,klo mkn asem/pdes rsa'y seger bgt tp d'tp hsil'y negatif, aq priksa ke-bidan mlah aq d'blg skit tipes.apakah aq hamil / memang skit Tipes.

Vina said...

Begitu ya, thanks penjelasannya ya :)

Anonymous said...

hy,, mw tnya nih sya trakhir haid bln agustus tp tgl 15okt sy kluar darah spti haid, apa itu sy haid atau knpa y?
Trima ksih

Anonymous said...

saya last period pada 26 september 2013.tarikh sesuai untuk saya buat UPT.

Anonymous said...

1> Bln 8 haid tgl 7. Bln 9 haid tgl 3. Bln 10 haid tgl 4. Berarti masa subur saya bln 10 tgl 18 bener G̲̮̲̅͡åк̲̮̲̅͡ ?
2> Tgl 3 dtg bercak tp bukan tetesan melainkan belepotan tp lebar n dikit. Sore nya sama tp dah berubah jd darah. Tgl 4 baru datang darah banyak. Pertanyaan saya , haid hari pertama terhitung tgl 3 atau 4?
3> Tgl 23 oct Apa sudah bisa terdeteksi kehamilan dengan usg?
4> Sesudah masa subur apa masih boleh hb? Apa akan mengganggu terjadinya pembuahan?

Anonymous said...

saya pernah operasi kista kiri dan saya di hsg ,katanya bekas operasi kista dulu salurannya tersumbat. Tp yg kanan masih bagus. Apa bisa hamil dgn ovarium kanan aja?

Anonymous said...

saya mau tanya ..
Saya sering merasa mual2 , pusing dan pegal2 , tapi saya mengalami mens , ketika mencium bau farpum saya biasa saja ..
saya kadang2 bingung saya ini hamail atw tidak ?? Atw mungkin ini hanya gejala sakit magg

catur wulandari said...

permisi gan ...
ane kenapa seering buang air kecil belakangan ini apakah sYa hamil ???

Anonymous said...

saya nak bertanya...period saya lewat 2 hari. Bila saya check dengan alat digital pengesahan mengandung..saya (+). Kandungan sudah masuk 4 minggu lebih. Tp apa yg merisaukan saya..sebelum ni saya mkn jamu kampung? adakah ia akan menyebabkn baby saya cacat? Last period: 23 Sep 2013.

fiza said...

salam, mau brtanya . adakah hamil jika melakukan persetubuhan kemudian datang haid selang 5 hari . bulan seterusnya lambat datang haid 2 hari . adakah hamil ?

Unknown said...

Hai...mau tanya,dokter...
Sy telat haid 2hari,tapi berhubungan dengan suami,setelah itu paginya seperti haid(keluar darah).. Apakah ini membahayakan jika pernah terjadi pembuahan tapi melakukan hubungan dengan suami?mohon balasannya..terimakasih.. :)

Unknown said...

Saya nak tanya . Saya sudah lewat 10hari tetapi awal pagi saya cek negatif . Mungkinkah saya hamil ? Last period 10.10.2013

Anonymous said...

Sy mngalami rasa mual,kuat mkn,cpt letih,rase perot x sedap,kerap buang air kecil n skrg sy mngalami sakiy pinggang....smlm sy bt test tp negatif...ada kah sy btl2 hamil??? Perlukah sy bt pergt test lg??

hafizah said...

kalau yamg hamil itu tidak keluar keputihan ya ? atau gimana ?

Unknown said...

Bila kita tak sengaja rontgen x-ray pada minggu awal kehamilan karna tak tahu sudah hamil, apa yg bisa kita lakukan guna mencegah hal-hal yg tak diinginkan?

Anonymous said...

Saya terlambat satu mggu saya cek urin ternyata positif padahal mgu dpn saya sdh pastikan cekin lambung apakah berbahaya buat janin sy
Terimakasih

Anonymous said...

Saya tidak pasti samada 14hb dec lepas saya datang haid ataupun spotting. Hari pertama, penuh..tapi selepas tu makin sedikit. Selama 5 hari. Daripada 14hb sampai 18/19hb. Saya tak ingat. Selepas dalam dua minggu saya ada buat home pregnancy test, keputusan negetive. Permasalahannya sekarang, untuk bulan januari ni, kalau ikutkan tarikh bulan lepas, tarikh yg sama, 14hb januari saya sepatutnya datang haid. Tapi tak datang haid pun sampai sekarang. Tanda-tanda datang haid ada, seperti jerawat. Banyak sangat keluar area dahi. Sakit perut bawah pusat ada, tapi sekejap-sekejap je. Adakah saya mengandung?

cara cepat hamil said...

nice info..
thanks ya :)

Unknown said...

Salam bunda saya ingin bertanya,sepatutnya sy haid pd 7feb,tp pd 10 feb ada drh yg keluar spt kecoklatan,selama 3 hr,sy uji kehamilan pd hr ke3 tersebut tp hasil nya negatif..sy merasakan kurang enak badan dan sering pening.adakah saya hamil,tp upt sy negatif,bila sy boleh uji kehamilan semula

Unknown said...

Salam bunda saya ingin bertanya,sepatutnya sy haid pd 7feb,tp pd 10 feb ada drh yg keluar spt kecoklatan,selama 3 hr,sy uji kehamilan pd hr ke3 tersebut tp hasil nya negatif..sy merasakan kurang enak badan dan sering pening.adakah saya hamil,tp upt sy negatif,bila sy boleh uji kehamilan semula

Anonymous said...

Saya awal period seminggu dri tarikh y spatutnya...last month sya period 29hb jan -3hb feb..selapas 10 hari dr last period saya mlakukn hbungan itim ngn suami and selang berberapa hari driitu gak saya mlakukn nya skali lg...n 19hb feb saya mlakukannya skli lagi dan slepas selang 3hari aitu hari ini saya kedatangan haid awal dr tarikh y spatutnya..intime saya mgalami rasa mual2..mgantuk n skit pinggan dan hal itu mbuatkn saya panik..apakah semua itu??adakah saya boleh pregnent...???

Anonymous said...

Last month sy period 27hb, 10hari kemudian ade cramp n bdarah ckt.sepatutnye 3ari lps sy da period.ptg n breast juge bgkak.tnde2 pms ade.cme ade pnmbhn ptg bgkak n cramp shje.adakan sy hamil?

ichaa said...

Saya telat haid 18 hari lalu keluar darah apa sya kegugura

Unknown said...

Sy nak tnya..sy dtang bln trakhir 26/02/14 sampai 2/03/14 sampai skarang blm dtng bln lgi..
Tgl 7/04/14 sy cek negatif..
Apakh yg sy alami ni???

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

saya mau tanya,saya terkhir berhubungan intim,2 bulan yang lalu.apa mungkin sekarang saya hamil?

Anonymous said...

Saya udah telat haid 2hr.apa ditest bisa kluar hasilnya

Anonymous said...

Saya mau tanya apa telat haid 2hr bisadiketahui hasilnya &pasti hamil

NurHidayah said...

Saya telah mengalami haid berwarna cokelat selama 2 hari.. Tetapi selepas saya mengalami haid tersebut saya sering sakit perut dan kerap buang air kecil.. Saya telah melakukan ujian kehamilan ttp -ve.. Saya mempunyai badan yg besar ttp period saya sebelum ini regular.. Adakah saya hamil atau tidak??

Anonymous said...

Sy ingin tya if slepas dtg haid then 4 hari slpas melakukan haid boleh preggy ka ?

Unknown said...

sy nak tnya..sy spatutnya period 31hb..tetapi semlam (22hb jan) sy terperasan ada darah tetapi cuma dotdot..adakah sy tidak sihat@ada masalah haid?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Adieda said...

Sy mula berTTC pd bulan lpas...pd 19hb Jan sy period 2nd day n mkn clomid sehingga ari ke 5..pd 29hb Jan sy diminta ke klinik utk scan telor...Alhamdulillah besar jg...doc sarankan sy berintiman pd 29hb Jan-31hb Jan.....soalan sy...boleh ke sy test kehamilan pd 5hb Feb ni....kerana sy dapati perut dan pinggang sy slalu cramp......

Adieda said...

Sy mula berTTC pd bulan lpas...pd 19hb Jan sy period 2nd day n mkn clomid sehingga ari ke 5..pd 29hb Jan sy diminta ke klinik utk scan telor...Alhamdulillah besar jg...doc sarankan sy berintiman pd 29hb Jan-31hb Jan.....soalan sy...boleh ke sy test kehamilan pd 5hb Feb ni....kerana sy dapati perut dan pinggang sy slalu cramp......

Girl said...

hi.. saya mau tanya siapa2 lh yg sudah berpengalaman mengandung .. sy ada melakukan seks dgn suami pada hujung bulan Mac yg lalu and period dtg bulan awal bulan April.. saya tidak melakukan persetubuhan langsung pada bulan April selepas period tuu.. tapi sekarang period utk bulan Mei sudah lambat 15 hari .. ada kh saya mengandung and brp peratus kemungkinan sy hamil.. tlg lh kepada sesiapa utk menjawab soalan sy nie..

Vivian said...

Hi, saya dari cheras selangor . Ingin Tanya yea..dimana saya harus keluar period pada 9.01.17,tetapi hari itu keluar cecair warna merah jambu sedikit selama 3 hari . HARI keempat keluar lendir coklat pun jumlahnya sedikit. Perut rasa sakit kadang Kala..payudara tidak rasa begitu tegang cuma rasa sakit kadang Kala bila tersentuh. Sakit kepala teruk memang ada di pagi ini.adakah saya hamil? tlg Bantu.

Vivian said...

Hi, saya dari cheras selangor . Ingin Tanya yea..dimana saya harus keluar period pada 9.01.17,tetapi hari itu keluar cecair warna merah jambu sedikit selama 3 hari . HARI keempat keluar lendir coklat pun jumlahnya sedikit. Perut rasa sakit kadang Kala..payudara tidak rasa begitu tegang cuma rasa sakit kadang Kala bila tersentuh. Sakit kepala teruk memang ada di pagi ini.adakah saya hamil? tlg Bantu.

Naqiyaa Rapul said...

Hi... Saya dari Brunei. Last time saya period 8.5.17. Then saya bersama suami pada 15.5.17. Tanggal 20.5.17 i realized yang ada timbul coklat pink tapi hanya sedikit. 3 bulan yang lepas saya ada masalah keguguran. Ketika keluar coklat pink, saya kerap muntah-muntah, pening dan kadang-kadang hanya mampu berehat di katil sahaja. Tidak dapat kedapur. Apakah itu tanda hamil?

Unknown said...

Usia kehamilan berapa bulan.....perut terasa kedutan...
Terima kasih

Post a Comment

Kalender Kehamilan